14 návodů jak vygumovat stres

Také to znáte? Dobře se stravujete, několikrát týdně sportujete, ale ručička váhy se ne a ne pohnout k vysněné hmotnosti, ba naopak, zdá se vám, že se obalujete tukem, jako ty cibule, které mají několik vrstev slupek a vy a vaše tělo se tak nevědomky, ale chytře schovává před problémy.

Stres má pro náš organismus velký význam. Podle definice je stres funkční stav živého organismu, kdy je tento organismus vystaven mimořádným podmínkám, a jeho následné obranné reakce, které mají za cíl zachování homeostázy a zabránit poškození nebo smrti organismu. Problém nastává, když se v takovém stavu nacházíme téměř permanentně.

Doktor Norbekov, ve své knize „Šance: Zdravý život bez léků“,  popisuje vliv stresu na organismus. Říká, že více jak 95 % nemocí je psychosomatických. Naše tělo pod vlivem stresu zažívá obrovský výdej energie, i když my to navenek ihned nepocítíme. Mozek našemu tělu vyšle signál, že se nacházíme ve stresové situaci, informace jsou dále předány hypofýze, která vyšle hormony do nadledvin, v této fázi je vylučován adrenalin s noradrenalinem. Zrychluje se srdeční tep, zvyšuje se krevní tlak, zastavuje se trávení a snižuje se reakce na inzulin. V tuto chvíli je naše tělo připraveno na obranu nebo útok.

A zde je ten problém. V dnešní době nejsme vystaveni životu nebezpečnému konfliktu například s dravou zvěří, jako lovci z doby kamenné, ale sedíme v kanceláři a šéf na nás vyvíjí nátlak v podobě krátkého termínu pro splnění úkolu. Tělo nevyužívá energii, kterou vyprodukovalo, ale naopak ukládá se v našem organismu a zůstává tak v pohotovosti a napětí ještě pěknou řádku hodin. To se pak v konečném důsledku projeví na naší fyzické kondici. Rychleji stárneme, tloustneme, psychicky se hroutíme a náš imunitní systém dostává pořádně zabrat.

Co s tím?                    

  1. Důležité je zamyslet se, zda se dá něco změnit, zda se opravdu musíme potýkat s dlouhodobým stresem a jestli nám to stojí za budoucí problémy minimálně v podobě obezity nebo závislosti na antidepresivech. Autoři knihy Zdravý život bez léků doporučují naučit se základy antistresového chování.
  2. Řešme problémy včas a neotáčejme se k nim zády. Čeho se vlastně bojíme? Postavme se tváří v tvář strachu.
  3. Neházejme vinu na druhé, převezměme odpovědnost sami za sebe a naše činy.
  4. Naučme se přijmout vše, co nám život přináší s klidem a bez negativních emocí, vždy existuje řešení.
  5. Pomáhejme druhým.
  6. Najděme si čas na sebe, klid, odpočinek, kdy nás nikdo nebude vyrušovat – relaxujme.
  7. Naučme se ustupovat, i když jsme v právu.
  8. Nebojme se neúspěchu a nemalujme čerta na zeď.
  9. Mysleme pozitivně, pozitivní myšlenka přeci přináší pozitivní činy a přitahuje pozitivní situace.
  10. Važme si sami sebe.
  11. Najděme ventil, vybijme se, hýbejme se, dělejme to, co nás baví.
  12. Dopřejme si oddech.
  13. Neobviňujme se za činy, které jsme udělali.
  14. Dýchejme, relaxujme nebo meditujme.

Veronika Jandová, fitness trenérka a poradce pro zdravý životní styl

 

Jedna odpověď na “14 návodů jak vygumovat stres”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *